تجهیزات تست غیر مخرب ریلی
نقد و بررسی محصول
تجهیزات تست غیر مخرب ریلی
دستگاه تست جوش ریل ترالی شونده روی دو خط ریل که توسط اپراتور به حرکت در امده و می تواند کار برداشت اطلاعات متوالی ریل را انجام دهد.
دستگاه خود کشش برقی با دو نفر سرنشین که با سرعت ۵۰ کیلومتر قابلیت حرکت مانوری دارد وبا سرعت ۱۰ کلیومتر قابلیت اندازه گیری وبرداشت متوالی اطلاعات دارد
تجهیزات تست غیر مخرب ریلی
جوشکاری ریل و روشهای تست غیر مخرب به روش مافوق صوت
دستگاه های تست اولتراسونیک در خطوط ریلی راه آهن چه چیزی را تست می کنند؟
از روش تست اولتراسونیک به دلیل هزینه تمام شده کم و دقت و سرعت تست بالا برای تست غیر مخرب ریل ها و جوش ها استفاده می شود. باید دقت داشت، با اینکه در خطوط ریلی، نسبت طول (۱۸، ۳۶ متر در ایران) ریل به طول جوش (۲۵ میلیمتر + ۱۰۰ میلیمتر منطقه HAZ) بسیار بزرگ تر است، اما در عمل نسبت عیوب تشخیص داده شده در نقاط جوشکاری شده بسیار بیشتر است. یعنی عملا بیش از ۸۰% عیوب آشکار شده در خطوط ریلی مربوط به نقاط جوشکاری هستند. عیوب ایجاد شده در ریل ها بسیار کم اتفاق می افتند زیرا کارخانه های تولید ریل دارای سیستم کنترل کیفی و ایستگاه تست اولتراسونیک پیوسته هستند و احتمال وقوع عیوب در داخل ریل بسیار کم است. یک دسته عیوب دیگری نیز عیوبی هستند که در زمان حمل و نقل و استفاده از ریل ها ممکن است ایجاد شوند که عملا با هیچ دستگاهی قابل شناسایی و قابل ردیابی نیستند. لذا باید توجه داشت که به سادگی نمی توان همه عیوب را شناسایی کرد و به سادگی نمی توان به منشاء پیدایش همه عیوب دست یافت.
تجهیزات تست غیر مخرب ریلی
با تفاسیر فوق به این نتیجه می رسیم که عمده عیوبی که توسط دستگاه های تست باید بررسی شوند، عیوب مربوط به جوشکاری ها می باشند. امروزه تقریبا تمامی خطوط ریلی احداث شده جوشکاری می شوند و فقط زمانی که جوشکاری ریل ها باعث بروز مشکلات ایمنی و بحران جدی (تغییرات دمایی بسیار بالا، ریسک کمانش و فرار خط، شیب و فراز های بسیار تند، طرفین دهانه پل، طرفین سوزن) گردد، از جوشکاری ریل ها صرف نظر می شود. تمایل به جوشکاری ریل ها آن چنان زیاد است که در بعضی خطوط باری (در کشور برزیل، استرالیا، سوئد)، که عمر ریل ها به دلیل بار محوری بالا (بیش از ۳۵ تن) و سایش زیاد کمتر از یک سال است، همچنان ریل ها جوشکاری می شوند و از اتصال مکانیکی (فیش پلیت و پیچ و مهره) استفاده نمی شود.
تجهیزات تست غیر مخرب ریلی
جوشکاری ریلها، یکی از عملیات مهم در احداث خطوط جدید، نگهداری و تعمیرات خطوط موجود و بازسازی خطوط قدیمی محسوب می شود. روشهای جوشکاری متداول در صنعت ریلی عبارتند از جوشکاری به روش قوس الکتریک (Electric Flash Butt)، جوشکاری به روش ترمیت (Thermite) و جوشکاری به روش شیار باریک (Narrow Groove).
جوشکاری ریل ها در خطوط جدید الاحداث عمدتا باید توسط روش قوس الکتریک انجام شود و برای عملیات تعمیرات و تعویض بخش های صدمه دیده از جوشکاری ترمیت استفاده می شود. جوشکاری به روش شیار باریک در اکثر کشورها هنوز تایید نشده و از این روش بسیار کم استفاده می شود. جوشکاری شیار باریک در جوشکاری نقاط داخل قوسهای تند (با شعاع کمتر از ۵۰۰ متر) و درزهایی که امکان دسترسی تجهیزات جوشکاری دیگر وجود ندارد مطرح می شود. در ایران بخش عمده ای از جوشکاری های خطوط جدید به روش قوس الکتریکی، بخشی از خطوط قدیمی و جوشهای ترمیمی به روش ترمیت انجام شده است. اکثر جوشکاری خطوط مترو (تهران، شیراز، اصفهان، تبریز) به صورت جوشکاری ترمیت (با روش پیش گرمایش طولانی و قالب نوع Skv) و در خط ۱ مترو مشهد، جوشکاری شیار باریک انجام شده است.
تجهیزات تست غیر مخرب ریلی
انواع دستگاه های تست اولتراسونیک:
تا کنون ۳ نوع وسیله تست اولتراسونیک برای تست ریل و جوش ابداع شده اند. تقریبا تمام دستگاه های موجد در بازار را می توان به سه نوع زیر طبقه بندی کرد.
• دستگاه نیمه اتوماتیک دستی تست اولتراسونیک
• خودرو دو منظوره ریلی-جاده ای تست اولتراسونیک
• واگن ریلی تست اولتراسونیک
خدمات قابل ارائه :
• فروش دستگاه نیمه اتوماتیک ۷ کاناله اولتراسونیک ریل و جوش
• آموزش راه اندازی و کاربری دستگاه نیمه اتوماتیک ۷ کاناله اولتراسونیک ریل و جوش
• فروش و آموزش کاربری خودرو ریلی – جاده ای تست اولتراسونیک ریل
• دستور العمل جوشکاری طبق استاندارد راه آهن استرالیا
• دستور العمل تست اولتراسونیک طبق استاندارد راه آهن استرالیا
• مشاوره جهت تعیین معیار رد و پذیرش عیوب ریل (Acceptance Criteria)
• مشاوره فنی-اقتصادی جهت انتخاب روش و دستگاه های تست اولتراسونیک ریل و جوش
• برآورد هزینه پروژه تست غیر مخرب ریل با دیگر روشهای NDT

دستگاه تست جوش ریل ترالی شونده روی دو خط ریل
SELF-PROPELLED VEHICLE FOR ULTRASONIC INVESTIGATION OF RAIL DEFECTS
MODEL EGO US
(۲ rails version – ۱۸ probes)
The Self-Propelled Vehicle for Rail Fault Ultrasonic Investigation model EGO US is a self propelled vehicle specially designed to check both rails in-track simultaneously by ultrasonic testing. It is capable of the continuous inspection of transversal flaws in the head of the rail (kidney-shaped defects) star cracks on bolt holes, head checks, as well as longitudinal and vertical transverse flaws over the whole height of the rail, vertical cracks in welds, porosity and inclusions in thermit welds and corrosion defects at the rail foot. The EGO US is supplied with sliding probes; an alternate configuration (EGO US W) is available with wheel probes.
Detected flaws in the rail are signalled by an audible warning and visual indication.
All data gathered during testing is stored for analysis/archiving
۲٫ TECHNICAL DATA
Probes:
Number (9 per rail – in the longitudinal plan of the rail):
Total number: 18 (9 per rail)
Vertical probe at 0°: ۲ (۱ per rail)
Oblique probes at ±۷۰°: ۴ (۲ per rail)
Oblique probes at ±۵۸/۳۴°: ۸ (۴ per rail) 58° in vertical plane, 34° in lateral plane
Oblique probes at ±۴۲°: ۴ (۲ per rail)
Transmit:
Sample rate along the track: 2,6 mm (wheel diameter dependent)
Frequency of ultrasounds: 2,5 MHz (all probes)
Time base: In time or distance
Receive:
Amplification: from 0 to 80 dB
Ultrasonic testing instrument:
Ultrasonic electronic module: 2 (1 per rail)
Control / display unit 1
Acoustic coupling liquid: water (at low temperatures it is advised to add antifreeze)
Liquid tank:
Number: 2 (1 per rail)
Capacity: ≈ ۳۲ litre
Echo visualization: On display screen
Screen Size: 300 mm Diagonal, minimum
Screen display modes: 3 A-scan, B-scan, Graphic
Minimum temperature without heating: -20 °C
Display and storage of recordings:
Type: Solid State Hard Drive
Minimum size of drive: 16 Gbyte
Maximum data storage: 10 000 km
Analysis: Real time
A-scan: All data greater than 6dB below sensitivity limit is automatically stored
B-scan: 12 Channels per rail saved
Manual data: Data from manual tests saved at the correct position in B-scan file
Rechargeable internal traction batteries:
Number: 6
Type: Sealed Gel traction
Voltage: 12 V DC
Capacity: 300 Ah @ 24V (for up to 8 hours trolley usage)
Recharge: 24 V DC
۲٫ TECHNICAL DATA (Cont’d)
Generator, batteries charging: 2,7 kVA single phase, 110/240 volts ac
Connectors:
Probes to ultrasonic testing instrument:
Multicore connecting cables: for connecting probes to electronic ultrasonic modules MIL-SPEC connectors
Ultrasonic testing instrument to the battery: electric wiring
Electronic ultrasonic cards to the PC: USB
Speeds:
Travel to site: 20 kph
Testing (both directions, to recheck defects): from 0 to 10 kph (dependent upon rail quality)
Standard operating temperature: from -5°C to +50 °C (reduced battery life for sub-zero operation)
Humidity: up to 95 % (non condensing)
Gauge: 1 435 mm (other configurations available on request)
Gauge variation for inspection: -8/+28 mm (relative to nominal gauge)
Wheel diameter: 280 mm (other configurations available on request)
Dimensions:
Length: ≈ ۲ ۱۳۰ mm
Width: ≈ ۱ ۶۲۰ mm
Height: ≈ ۹۰۰ mm
Total mass in operating regime: ≈ ۵۰۰ kg
۳٫ ACCESSORIES AND OPTIONS (at extra price)
• Automatic paint marker system
(Computer triggered, automatic, gravity feed system – paint not supplied)
• Powerful track inspection LED floodlights set
۵ off ultra bright, 3rd generation LED floodlights, mounted on a removable halo which allows a detailed inspection of the full track area.
• Track inspection LED floodlights set
۵ off LED lights for simple look-ahead inspection.
• Flashing hazard light (1 Hz)
(colour to be specified when ordering)
• Spare set of 6 traction batteries
۳٫ ACCESSORIES AND OPTIONS (at extra price –cont’d)
• Additional Bench-top Battery Charger
(identical to the unit supplied, this allows a spare set of traction batteries to be charged independent of the EGO US from any electrical mains supply, supplied with 6 necessary charging cables, and a “charging spider” distribution box)
• Pair of seatbelts
• Foam fire extinguisher
• Plastic canopy
• “Spinner” which can be used to rotate the vehicle on track
• On/off tracking system
• Craning stillage
(allows the EGO US to be craned directly on or off track from a transporter vehicle – including proof load test certification)
• Set of uninsulated wheels
• Set of large diameter wheels
TECHNICAL OFFER
Dual-line removable flaw detector AVICON-31
Dual-line flaw detector AVICON-31 is designed to defect detecting during continuous inspection of the rails and rail point switches of the both rail threads along all length and section excluding rail foots with speed up to 4 kmh, selected inspection of the separate sections by the scanner and manual inspection of the separate sections and welded joints, and also to detect the coordinate of the detected defects, the signal amplitude from the defects and detecting coefficient during continuous registration and decoding of the defectograms.
Inspected types of rail R50, R65 and R75, dimensions, material and composition are corresponded to GOST R 51685 with surface quality is to GOST 18576, and other types of the rail with height from 120 to 192 mm.
Flaw detector is applied for detecting of defect’s codes: 10.1-2, 11.1-2, 12.1-2, 13.1, 14.1-2, 18.1-2, 20.1-2, 21.1-2, 22.1-2, 24.1-2, 25.1-2, 26.3-4, 27.3-4, 30.1-2, 31.1-2, 33.1, 38.1, 50.1-2, 53.1, 55.1-2, 56.3-4, 57.3-4, 60.1-2, 66.3-4, 67.3-4, 69.1-2, 70.1-2, 71.1-2, 72.1-2, 73.1, 74.1-2, 75.1-2, 76.3-4, 77-3-4, 79.1-2, DO.20.2, DO.60.2, DU.22.2, DSN.20.2, DSN.60.2, DR.21.2, DUN.21.2 into working rails and elements of the point switches.
Flaw detector is multichannel (28 channels) with echo-, mirror, mirror-shadow and shadow methods via contact mode of input of ultrasonic vibrations.
Technical characteristics:
Ultrasonic frequency – ۲,۵; ۵,۰ MGh. Integrated signal inspection and official information on solid disk. The amplitude of probing impulses – ۱۳۰V. The range of gain changes: from 0 to 80 dB. The information displaying modes: А scan, А+В scan by any channel, displaying of all signals on the rail section, В-scan in real time by all channels simultaneously, displaying of rail section in three projections (using manual scanner). Signal amplitude registration from -12 to +18 via 2 dB. Discreteness registration of signals by time: 1 ms for accumulated signals, 0.33 ms for straight signals. Time of the continuous work from one battery – not less 8 hours. The weight – ۵۰ kg. The temperature range: from minus 50 to plus 50 degrees. Flaw detector is supplied with transducer blocks for realizing of two ultrasonic methods, two batteries, zip set and set of accessories.
Distinctive features of the flaw detector:
– information displaying on the color screen 8”;
– touch control of flaw detector actions;
– presentation of the information in the form of B scan in the real time mode. Operator could see the echo-signals in the screen as by the all channels as by any channel during inspection and make the analyze of the recording signals increasing the efficiency of the defect detection;
– intuitively clear presentation of information in the form of mnemonic image of the rail section, dividing for each rail;
– semi-automation sensitive setting, the type of the rail and the time in the converter prism;
– simultaneous inspection of the working and non-working edges of the rail head and top central part of the rail head (including under local surface defects) be scheme “RHOMBUS” and “RHOMBUS+” контроль рабочей и нерабочей граней головки рельса и верхней центральной части головки рельса (в том числе под локальными поверхностными дефектами) по схемам «РОМБ» и «РОМБ+»;
– inspection of the acoustic contact under each piezoelectric transducer and coordinate registration of its disappearance;
– increasing of the inspection efficiency of the bolt’s holes thank you of the changes the parameters of the control channels on the preset values (sensitive, zones of time selection and other) into the form of “Bolted joint”;
– possibility carrying out of the continuously inspection using one of the two ultrasonic modes;
– registration of the inspection signals and concomitant flaw detecting information on the integrated nonvolatile memory;
– registration of the echo-signals amplitudes on the level up to minus 12 dB regarding the threshold of sound indication;
– special scanning equipment of the rail head for displaying section in three projects;
– possibility carrying out of the manual inspection using straight piezoelectric transducer on the frequency of the ultrasonic vibration 5 MGh;
– the recoding and reproduction the voice comments (reminders to the operator during reaching to the defect’s rails and other marks which has been recoded before) with bidding to the track coordinate;
– registration of the separate photo images and video frames with bidding to track coordinate;
– registration of the coordinate GLONASS/GPS;
– automation signals decoding. Search the uncontrolled and defect-like segments;
– the possibility of the second checking of the inspection signals directly on the flaw detector screen
– wireless line adapter Wi-Fi for exchanging information with remote ftp-server including GPRS-device;
Designing the flaw detectors are used inventions protected by patents of Russia №№ ۲۰۶۰۴۹۳, ۲۱۸۴۹۶۰, ۲۱۸۴۳۷۳, ۲۱۸۴۳۷۴, ۲۲۲۷۹۱۱, ۲۱۸۴۳۷۲ and on the industrial model № ۵۳۷۴۳٫
Flaw detector is completed by manual transducers, model for setting, two batteries, spare parts and accessories, operation documentation, signal displaying program for computer.
WARRANTY 12 months from the date of receiving and not more 15 months from the purchase date.
Possibility of education of the specialists to work with flaw detector AVICON-31. The duration is two weeks in the education center of Radioavionica.
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است .